Sógorom, Zsolt panaszolta, hogy “nehéz helyzetbe került”. 40. születésnapjára a családja meglepte egy DJ kütyüvel. Mondtam, hogy szerintem ez nem akkora tragédia, hiszen Zsolt amatőr DJ, a hétvégéken sokfelé haknizik. Aztán persze kiderült, hogy nem is az új cucc a gond, hanem hogy ő is meglepte magát egy hasonló holmival.
Egy profi DJ-nek is csak két keze van, így az egyik kontrollert (közben kiokosodtam) vissza kell küldeni.
Kérdések a csomag visszaküldése előtt
“Szerencse, hogy öreganyádnak szólítottál” – akartam mondani Zsoltnak, de végül csak annyit mondtam, hogy a csomag visszaküldése nem valami ördöngösség, ráadásul képben vagyok a témában, korábban már egy cikket is írtam róla.
Alapból 3 fontos kérdés merül fel:
- mikor történt a vásárlás,
- használtad-e a cuccot,
- fizettél-e már érte.
A vásárlás ideje: Nos, Zsolt esetében még csak 10 nap telt el a vásárlás óta, ami nagyon jó, hiszen a webáruházak, webshopok 14 napon belül, minden magyarázkodás nélkül kötelesek visszavenni az online eladott árut. (Szerencsére a 14 napot nem a “Megveszem” gomb megnyomásától, hanem a csomag kézbesítésétől számítják.)
A használat néha kicsit zűrösebb dolog. Ha már felvetted és kicsit bejárattad a weben vásárolt cipőt, esetleg ki is mostad, vasaltad a nadrágot, pólót, akkor azt nem biztos, hogy vissza tudod küldeni. Egy műszaki cucc (így a DJ kontroller) esetében a mosás-vasalás szerencsére szóba sem kerülhet. Itt az esetleges kopások, karcolások a kérdésesek. (Zsolt esetében ez fel sem merülhet, hiszen ki sem nyitotta a dobozt, mert közben már megkapta a másik eszközt.)
Pénz visszafizetése: A legegyszerűbb, ha nem fizettél még az áruért, hiszen akkor át sem kell venned azt. Ha fizettél, ha nem, jogod van visszaküldeni az árut, de jó ha tudod, hogy a pénzedre a legtöbb esetben legalább 1-2 hétig várnod kell.
Csomag visszaküldése külföldi webáruháznak
Zsolt egy itthon igen aktív, kitűnő magyar felületekkel rendelkező, de valójában külföldi webáruháztól vette a DJ kontrollerét. Mondtam is neki, hogy ez jó hír, egy ismert, régóta működő webáruház. Hiába külföldi cég, gördülékenyen működik, mintha Budapesten lennének.
A csomag visszaküldése két módon is lehetséges: 1) futár segítségével, illetve a 2) Csomagponton keresztül. 14 napon belül a visszaküldés mindkét esetben ingyenes.
Ahogy a nagyobb webáruházakban megszokott, itt is elérsz egy online űrlapot, ahol a visszaküldést megrendelheted. A szokásos adatokon kívül (név, cím, e-mail cím, telefon) meg kell adnod a megrendelés, vagy a számla számát (ezeket már korábban megkaptad e-mailben), illetve a visszaküldés okát. (Ez utóbbit nem mérlegelik, csak valamilyen statisztika miatt kell. Ha előre fizettél, meg kell adnod a számlaszámodat is, hogy legyen hova visszautalni a vételárat.) Az űrlapon azt is kiválaszthatod, mikor menjen a futár a csomagért. (A pontos idősávot a csomag felvételének a napján írjuk meg.)
A futárra várva
A futárnak szállításra készen kell átadnod a visszaküldendő csomagot. Nagyon szoros az időbeosztásunk, így a csomagolásban sajnos nem tudunk segíteni. A legjobb, ha az eredeti csomagolást használod, abban nagyot nem tévedhetsz. (Ezért is szoktam mindenkit arra biztatni, hogy néhány hétig őrizze meg a csomagolóanyagot.) Szerencsére az sem tragédia, ha nincs már meg az eredeti doboz, töltőanyag. Ebben az írásban találsz egy kis segítséget a csomagoláshoz. Jó hír viszont, hogy a címzéssel nem kell bajlódni. Mi a címkét készen visszük, és felragasztjuk a dobozra, amennyiben a futárral való visszaküldést választod.
Amit még tudnod érdemes
A törvény ugyan 14 napos elállási határidőt ír elő, de egyes webáruházak ezt 30 napra bővítik ki. Ennyi időd van tehát, hogy bármi indoklás nélkül visszaküldd a megrendelt árut. Akár futárral, akár a Csomagponton keresztül küldöd vissza az árut, a vásárlástól számított 14 napon belül a szállításért nem kell fizetned. (A következő 16 napban ugyan visszaküldheted az árut, de akkor a szállítás ekkor a te költséged lesz. Vigyázz, mert az ingyenes szállítás lehetősége csak 90 naponként egyszer áll a rendelkezésedre.)
Fontos a biztonság
Ha a weben vásárolsz, nem tudod az árut kipróbálni, megtapogatni, megszagolni. A valóságban sokszor más az áru, mint a képen, esetleg nem jó a méret, nem tetszik a szín. Jó dolog, hogy 14 napig (vagy esetleg hosszabb ideig) bármit vissza lehet küldeni. Élj a lehetőséggel, de ne élj vissza vele.