Skip to content

Vissza a feladónak!

2023.01.24.

Az ünnepi vásárlási rohamban, de gyakran békeidőben, egy impulzusvásárlás után is gyakran rájönnek az emberek, hogy olyasmit vettek, ami nem is kell nekik. (Nem is tagadom, ez néha megesik velem is.) Gyakran előfordul az is, hogy online vásárolt ruha, vagy cipő (ugye, Petra), mérete nem megfelelő. Lehetséges, hogy a képernyőn meggyőzően mutató termék a csomag kibontása után nem ilyen meggyőző. És persze megesik, hogy a termék hiányos, sérült vagy nem működik. Nem kell kétségbe esni! A csomag visszaküldése a feladónak ugyanolyan egyszerű, mint a megvásárlása.

Mit jelent a 14 napos elállás?

Bár évek óta létezik egy fontos jogszabály, mégis vannak, akik nem ismerik. Eszerint a vásárló az áru kézhezvételét követő 14 naptári napon (vagyis nem munkanapon!) belül, indoklás nélkül elállhat a vételtől. Ez magyarul azt jelenti, hogy a nem jó méretű, meggondolatlanul megvásárolt, valamiért csalódást okozó, hiányos termékeket az eladónak minden mérlegelési jog nélkül vissza kell vennie, és a már megfizetett vételárat vissza kell fizetnie.

Azt még kevesebben tudják, hogy a vásárlástól való elállás akkor is lehetséges, ha a címzett a csomagot még meg sem kapta. Ha például már két hete vársz a csomagodra, de annak nyoma sincs (lehetséges, hogy a webshop még csak most rendelte meg Kínából), közben elfogy a türelmed, vagy meglátod ugyanazt a terméket máshol, rövid szállítási határidővel, minden indoklás nélkül elállhatsz a vásárlástól (természetesen nem telefonon, hanem írásban). Egyszerűbb esetben még nem fizettél, vagyis itt vége is a történetnek. Ha kártyával vásároltál, akkor bele telhet néhány napba – nagy cég esetén akár többet is – amíg visszautalják a pénzedet.

A csomag visszaküldése 14 napon túl is lehetséges, de ilyenkor indokolni is kell, mi is a termékkel a baj. Összement, kifakult, bolyhosodik… Ilyenkor a hibát kijavítják, vagy visszaadják a pénzt. (Ha a webáruház a gyártóval pingpongozza ezt le, akkor időbe telhet, mire visszaér a vágyott termék.) Műszaki cikkek esetében közvetlenül a kereskedő által megadott garanciális szervizek egyikéhez kell fordulni. 

A csomag előkészítése visszaküldésre

“Vissza a feladóhoz!” – de ki is az? Gyakran előfordul például, hogy egy hangzatos nevű, magyar nyelvű webáruház mögött egy cseh, román, vagy lengyel cég áll. Bár egyesek közülük rendelkeznek magyar visszavételi ponttal, gyakoribb, hogy a külföldi címre kell a csomagot visszaküldeni.

A nagyobb webáruházak honlapján (rendszerint a láblécben) mindig van valamilyen információ a csomagok visszaküldéséről. (Van, ahol nagyon részletes, korrekt információkat találsz.) A kisebb webshopoknál néha komolyabb nyomozómunkát igényel a cím megtalálása is.

A DPD segít a csomagok visszaküldésében (is). Szerződött partnereink esetében, akik honlapjukon visszaküldési felülettel rendelkeznek, a már bejáratott úton történik a csomagok visszaszállítása is. (Jó példa erre a H&M online áruháza, ahova  megfelelő megrendelő felülettel rendelkezünk.) Ezeken az online űrlapokon azt is megadhatod, hogy mikor és milyen címen veheti fel a futár a csomagot. (Ez a cím lehet a lakcímed, vagy ahol éppen az adott időben tartózkodsz.)

Kivel és hogyan küldheted vissza a csomagot?

Tudom, te ragaszkodsz a kedvenc futáraidhoz, de a csomagok visszaküldésének módját és menetét az adott webáruház fogja meghatározni, ahonnan rendelted a terméket. Éppen ezért ilyen esetben mindig tájékozódj a cég weboldalán, vagy a megadott elérhetőségei egyikén.

A csomagok visszaküldése tehát megoldott. Mindennek azonban ára van. A csomag kiszállításának és visszaküldésének díja téged terhel, a kétszeres szállításból adódó környezeti terhelésen viszont mindnyájan osztozunk. Mi ugyan a csomagszállításból élünk, mégis arra biztatunk, hogy legyél felelős vásárló, gondold át alaposan, hogy mikor, mit vásárolsz!