Ahogy már korábban is mondtam, mi úgy vigyázunk a csomagokra, mint a hímes tojásra, de még így is előfordulhat, hogy egyik-másik megsérül. Ilyenkor sem kell kétségbe esni, mert mindent megteszünk annak érdekében, hogy téged ne érjen kár.
A csomagok a legegyszerűbb esetben is nagy utat járnak be. A feladótól eljutnak a legközelebbi depóba, onnan a gyűjtőkamion felviszi a központi elosztóba, majd lekerül a helyi depóba, ahonnan végül a kedvenc futárod kiviszi hozzád. A sok ki- és berakodás az egyre nagyobb gépesítés és óvatosság mellett is igénybe veszi a csomagokat. A profi, duplafalú dobozba, megfelelő töltőanyaggal csomagolt árukkal általában nincs is baj. A gondok ott kezdődnek, amikor gyenge a csomagolás.
A sérült csomag újracsomagolása
Nemrég az egyik nagy “állatos” webáruházból vittem egy nagyobb kartondobozt egy állandó címzettünknek. A cicáknak szánt 5 zsák alom alom és 6 karton (a macskák szerint finom) halas konzerv még a súlyhatáron belül volt – a profi webáruházak ügyelnek erre -, de a kartondoboz azt mondta “ez nekem sok”. Bár az áru nem sérült meg, a szétesett dobozt nem vihettem ki a címzettnek. Ilyenkor a csomagot visszavisszük a depóba, megerősítjük a csomagolást. (Ha súlyosabban sérül a csomag, akkor meg kell vizsgálnunk a tartalmát is, amiről mindig jegyzőkönyvet veszünk fel.) Ebben az esetben minden rendben volt, a depóban a kollégák kijavították a csomagot, alaposan leragasztották DPD-s ragasztószalaggal és az eredeti próbálkozás után két nappal kézbesíthettem is. (Nem kell aggódni, a címzett rendelkezett kellő tartalékokkal, a cicák észre sem vették a késést, a címzettet pedig értesítettük a nem várt eseményről.)
Mi a teendő a sérült csomag átvételekor?
Az ilyen, széteső csomag szerencsére egyre ritkább. Gyakoribb (de nem gyakori!), hogy a csomagon valamilyen “külsérelmi nyomok” láthatók. Egy kis horzsolás, karcolás a legritkábban jár komolyabb következménnyel, ilyenkor általában csak a csomagolás felszíne sérült. Ha a címzett jobbnak látja, még a jelenlétünkben meggyőződhet róla, hogy a dobozon belül minden rendben.
A szemmel láthatóan súlyosabban sérült csomag egészen más történet. Ebben az esetben mindenképpen fel kell bontani a dobozt és meg kell győződni a benne lévő áru épségéről. A családi Herendi készlet, vagy a Ming dinasztiából származó porcelán, és más hasonló értékek szállítására a DPD eleve nem vállalkozik, így a kár sem lehet egekbe szökő, de így is elég nagy bosszúság, ha a gyümölcscentrifuga teteje megrepedt, vagy a monitor megnyomódott. (Tapasztalatunk szerint a nagy forgalmat lebonyolító webáruházakkal ritkán van baj, mivel rutinosan, többszöri biztosítással (csomag a csomagban, rengeteg töltőanyag) csomagolják a termékeket. A magánszemélyek és a kisebb boltok által feladott csomagokra mindez nem mindig jellemző.
Minket hajt az aznapi “kotta”, időre megyünk a következő címekre, de ha sérült csomag kerül elő az autóból – szerencsére ritkán fordul elő -, akkor mindenképpen megvárjuk a benne lévő termék épségének ellenőrzését. Ha sérült, akkor mindig jegyzőkönyvet veszünk fel, fotókat készítünk. Annak kinyomozása, hogy a sérülés hol történt (még a feladónál, a depóban, vagy szállítás közben), nem a mi dolgunk.
A sérülten érkezett csomagot nem vagy köteles átvenni. Ez akkor is így van, ha például a mikrohullámú sütőn nem látsz sérüléseket, de félsz, hogy működés közben előjöhetnek valamilyen hibák. (Arra sajnos nincs időnk, hogy megvárjuk, amíg elkészítesz egy három fogásból álló vacsorát.) Ilyenkor természetesen a feladó visszaadja majd a vételárat. Ehhez a jegyzőkönyvre sincs szükséged, hiszen minden online vásárlásra érvényes a 14 napos, indoklás nélkül elállás joga.
Beázás, az alattomos sérülés
Elárulom, hogy egyik legnagyobb ellenségünk a beázás. Ha egy csomagból folyik a víz, azt könnyű észrevenni, de ha a csomag valahol beázott, majd megszáradt, az gyakran szinte láthatatlan. Előfordul, hogy a dobozon szinte semmi sem látszik, de belül a termék nedves lett (ez különösen a műszaki cikkek esetében veszélyes). Ezért is fontos a csomagok ellenőrzése az átvételkor.
Mi, a DPD-nél állandóan javítjuk a folyamatainkat, ezért egyre kevesebb a sérült csomag, beázott küldemény. Ha mégis ilyen eset fordulna veled elő, remélem, ezzel az írással segíteni tudtam!