Skip to content

Segítség, adathalászok!

2023.06.19.

Mi, csomagszállítók mindent megteszünk, hogy tájékoztassunk a csomagod helyzetéről, annak várható kézbesítéséről. Emailben és SMS-ben is üzenetet küldünk, hogy pontosan tudd, mikor érkezik a csomagod, esetleg módosíthasd a kézbesítés helyét, időpontját.

Sajnos egyre gyakrabban szembesülünk azzal, hogy mások is küldenek a nevünkben (és más csomagszállítók nevében) üzeneteket. Ezek célja mindig a csalás, megtévesztés, pénz, vagy banki adatok kicsalása, vagy a számítógép megfertőzése.

Így működnek az adathalász üzenetek

Az adathalászok leggyakrabban olyankor próbálkoznak – Black Friday, karácsony -, amikor több online vásárolt terméket várnak az emberek, de a megtévesztő üzenetek felbukkanhatnak máskor is.

Az emailben vagy SMS-ben leggyakrabban arról értesítik a címzettet, hogy a várt csomagot nem tudták kézbesíteni. Leggyakrabban valamilyen pótlólagos díjat kérnek, de előfordul, hogy a cím pontosítását kérik. Jól bevált trükk, hogy sürgetik a címzettet: ha nem lép idejében, egy raktárba kerül a csomag, vagy visszaküldik a feladónak.

Csomagot kapni mindenki szeret. Talán ez is az oka, hogy gyakran azok is bedőlnek ezeknek a leveleknek, akik éppen semmilyen csomagot nem várnak. (“Csomagom jött? Ki küldhette?) A váratlan ajándék ritka, a váratlan adathalász vagy vírust terjesztő üzenet annál gyakoribb!

Figyelmeztető jelek

Mielőtt bármit is tennél (főleg mielőtt bármilyen linkre kattintanál, érdemes megvizsgálni, honnan jött az üzenet. A DPD kizárólag @dpdgroup.com, illetve @geopost.com végződésű címekről küld emailt. Soha nem használunk @gmail.com, @hotmail.com, stb. feladót.

A ravaszabb csalók persze nem ilyen átlátszó módon próbálkoznak. Ők az eredetihez hasonló, “meggyőző”, de persze hamis címeket használnak (pl. @dpd-office.com). Sajnos ezek a “hivatalosnak tűnő email címek sokakat megtévesztenek.

SMS üzeneteit a DPD mindig 0670 717xxxx kezdetű telefonszámról küldi. Ezzel szemben az SMS adathalász üzenetek szinte mindig külföldi telefonszámról érkeznek.

Soha ne kattints a linkre!

Attól, hogy egy csalótól emailt, SMS-t kaptál, még nem lesz semmi bajod. A gond akkor kezdődik, amikor az üzenetben található linkre kattintasz. Ilyenkor egy weboldalt nyitsz meg, esetleg egy appot töltesz le.

A megnyíló oldal mindig nagyon hasonlít a csomagküldő igazi oldalára. A logó, a színek, a betűtípus – minden olyan, mint az eredeti.

Ezen az oldalon a banki adataidat kérik, vagy egy pótlólagos kézbesítési díj megfizetésére próbálnak rávenni. Egyiket sem szabad megtenned!

Ha az ügyintézés gyorsítása érdekében egy app letöltésére biztatnak, biztos lehetsz benne, hogy az valamilyen rosszindulatú programot (malware) telepít a gépedre.

Fontos tudnod, hogy a DPD a neked kézbesített csomagokért mindig a partnerein (webshopok, webáruházak) keresztül kapja meg a neki járó díjat, tőled soha nem kér pénzt, vagy banki adatokat. Aki ilyesmire akar rávenni, az biztosan csaló.

Erre érdemes figyelned

  • Az adathalász üzenetek mindig szokatlan email címről, telefonszámról érkeznek
  • Az üzenetekben pénzt, vagy “kiegészítő” adatokat kérnek.
  • Az adathalász üzenetek mindig tartalmaznak linket – ezt ne nyisd meg
  • Ha mégis megtennéd, ellenőrizd a megnyíló oldal címsorát (URL). Ami (valós) címünk mindig így kezdődik: https://www.dpd.com. Minden más, a nevünkben készült weboldal hamis!
  • Ellenőrizd a szöveget. Ha furcsa megfogalmazásokat, magyartalan mondatokat, helyesírási hibákat találsz benne, legyél óvatos.

Az online vásárlás alapvetően biztonságos. Ha megbízható boltokban vásárolsz, ha megfogadod az itt leírt tanácsainkat, biztosan elkerülöd az adathalászokat és célba érnek a csomagjaid is.