Skip to content

Hogyan tudod visszaküldeni az online vásárolt dolgokat?

2024.03.11.

Rutinos online vásárló vagyok, de még így is előfordul, hogy egy-egy megvásárolt dolog nem a méretem, vagy kézbe véve, megtapogatva nem teljesen olyan, mint amilyennek a webshop képe alapján gondoltam. Szerintem ti is jártatok már úgy, hogy egy rendelt dolog élőben nem tetszett, időközben kaptatok egy hasonlót, a rendelt ruha nem jó méretben érkezett vagy csak nem állt jól. Ilyenkor sem kell kétségbeesni, szerencsére a kézhezvételtől számítva 14 napon belül a legtöbb online vásárolt terméket indoklás nélkül vissza lehet küldeni. 

Arról már írtunk, hogy mire figyelj online vásárlás esetén, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy sajnos csalók is állhatnak egy webshop mögött. Kis odafigyeléssel azonban könnyen ki tudod szűrni őket. Mielőtt vásárolsz, görgess az oldal aljára, és olvasd át a GYIK-et és az ÁSZF-et, nézd meg, hol van az üzlet székhelye, és ami szintén fontos, hogy hogyan tudod visszaküldeni a terméket, ha meggondolod magad vagy nem jó a méret. Mert a 14 napos elállási jogot kormányrendelet írja elő, így ha azt az üzlet ezt nem biztosítja, inkább keress egy másik webshopot 🙂

A visszaküldési információkat általában az oldal alján vagy valahol a főmenüben találod, ott, ahol a cégadatok mellett minden, a vásárlással és a visszaküldéssel kapcsolatos hasznos információ is a rendelkezésedre kell, hogy álljon. Keresd a “vásárlási feltételek”, “visszaküldés módja”, a “rendelés visszaküldése”, “vásárlástól való elállás” vagy az ehhez hasonló pontokat. Ha nem találsz ilyet, menj az “információ”-ra, a “GYIK”-re vagy a “segítség”-re, akkor valószínű ott lesz valamelyik alpontban. Ezt érdemes még a vásárlás előtt átnézni, hiszen nem mindent lehet visszaküldeni, itt is vannak kivételek. 

Mit nem lehet visszaküldeni?

Én annak a híve vagyok, hogy minden webes vásárlás előtt érdemes végiggondolni, valóban szükségünk van-e az adott termékre vagy csak “impulzusvásárlás”-ról van szó, mert ha az utóbbi, az sokszor végződik visszaküldéssel. Saját tapasztalat 🙂 Épp ezért érdemes arra is kitérni, hogy mit nem lehet visszaküldeni 14 napon belül sem. 

Például ha zenét, filmet vagy számítógépes programot rendeltél, és a kiszállítás után a zárt csomagolást felbontottad, azt már nem lehet visszaküldeni. Nem lehetséges a vásárlástól való elállás akkor sem, ha olyan zárt csomagolású terméket vásároltál, amely a felbontás után már egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhető vissza (pl. fehérnemű, borotva, kozmetikumok, stb.). Ugyanígy nem küldhetők vissza az egyedi paraméterek alapján gyártott termékek sem, ilyen pl. az egyedi feliratos bögrék vagy pólók. De a ruhát vagy a cipőt is csak az eredeti állapotában, azaz csak akkor tudod visszaküldeni, ha még nem hordtad, sőt, a címkét sem vágtad le róla. 

Hogyan küldd vissza?

A legtöbb webshopban több opció közül választhatsz, hogyan tudod visszaküldeni a terméket. Az első pont az, hogy jelezned kell a bolt felé a visszaküldési szándékod. Erre általában az online felületen, a rendeléseidnél lesz lehetőség vagy a csomagba tett űrlapon keresztül. Erről is találsz információt a webshop oldalán, ha már a visszaküldés menüpontnál vagy. Fontos, hogy mindig kövesd az üzlet által adott útmutatásokat a visszaküldéshez, ha pedig elakadsz, írj emailt, chat üzenetet vagy csörögj rájuk, készségesen segítenek majd, hogy mit kell tenned.

Az online boltok nagy része többféle visszaküldési lehetőséget is felajánl, ezt is érdemes megnézni a vásárlás előtt. 

Általában ezek közül az opciók közül tudsz választani: 

  • hívhatsz futárt egy általad megadott címre 
  • visszaviheted a boltba 
  • feladhatod postán és/vagy csomagponton 


Viszont hiába van a márkának akár több üzlete is a városban, ahol laksz, egyáltalán nem biztos, hogy a visszaküldést leadhatod nekik. Van, ahol csak futárral tudod visszaküldeni az árut akkor is, ha a szomszédodban van egy fizikai üzlet. 

Csomagolás

Mindaddig őrizd meg az eredeti dobozt, vagy csomagolást, amíg nem vagy benne biztos, hogy megtartod-e a terméket vagy sem, ugyanis a cég legtöbbször az alapján azonosítja a csomagod. Ha kérnek visszaküldési űrlapot, azt is tedd bele, majd biztonságosan ragaszd le, hogy épségben érjen vissza a feladóhoz. 

Mennyibe kerül? 

A visszaküldés ára minden webshopnál egyedi, de attól is függ, hogy milyen módon juttatod vissza a termékeket. Van, ahol a futár is ingyenes, de van, ahol számolnak fel érte plusz költséget, amit majd a neked visszatérített összegből vonnak le. (Miután a webshop megkapta és ellenőrizte a visszaküldött csomagot, a visszatérítés legtöbbször a fizetés során használt kártyára történik.) Sőt, olyan webshop is van, ahol 90 napon belül csak egyszer tudod ingyenesen visszaküldeni, ha ebben az intervallumban többször élsz a lehetőséggel, a második alkalomtól a szállítást neked kell fizetni.

Ne feledd, hogy minden webshop saját szabályokkal rendelkezik, ezért mindig olvasd el az elállási feltételeket még a vásárlás előtt, így nem akkor ér majd meglepetés, ha valamiért vissza akarod küldeni a terméket.