Skip to content

A fenntarthatóbb visszárukezelés

2025.03.20.

Nagyobb ünnepek után sokan szembesülnek azzal, hogy olyan ajándékokat kapnak, ami nem passzol a stílusukhoz, nem jó a méret, esetleg már van egy pont ugyanolyan darabjuk. Legyen szó egy számmal nagyobb cipőről vagy egy rosszul megválasztott konyhai eszközről, minden nagyobb ünnep után tömegével érkeznek vissza a nem kívánt ajándékok a kereskedőkhöz. De a visszáru kezelése nem csak ilyenkor égető kérdés.

Az Egyesült Királyság egyik legnagyobb csomagküldő cége, az Evri évente 800 millió csomagot kézbesít. Megvizsgálta saját csomagadatait, és nem meglepő, hogy a januárban a legmagasabbak a visszaküldési számok. 2024 elején csak a szigetországban több mint egymillió csomagot küldtek vissza a feladónak, míg ez a szám 2025 januárjában már közel négymillió volt az átlagos 14 napos visszaküldési idő alatt. Ez elképesztően magas szám, és majdnem duplaannyi, mint a többi hónap átlaga. 

Mivel a fenntarthatóság fontos kérdés mind az ügyfelek, mind pedig a csomagszállító cégek számára, a környezetbarát gyakorlatok alkalmazása egyre inkább előtérbe kerül. Ezekre legtöbbször előnyként tekintenek a fogyasztók, tehát alkalmazásuk előnyös lenne az e-kereskedelmi vállalkozások számára is, hiszen ők azok, akik több logisztikai műveletet végeznek, mire a csomag eljut a vásárlóhoz. Mivel ez a folyamat még mindig jelentős ökolábnyommal jár, így fenntartható megoldásokat kell a folyamatba integrálni, ha az érintett vállalkozások szeretnék csökkenteni a környezetre gyakorolt hatásukat. Ennek eléréséhez vezető lépések azonban nem mindig egyértelműek, különösen, ha beleszámoljuk a visszaküldési folyamatot is. 

A visszaküldés környezeti hatása

A visszaküldésről írtunk már, viszont csak a vásárlói oldalról, és nem a szállítók és a kereskedők szemszögéből, holott azt is érdemes jobban megvizsgálni. A visszárukezelés tulajdonképpen azt jelenti, hogy ugyanazt az árut kétszer vagy többször szállítják, és több utat kell megtenni ahhoz, hogy a megfelelő termék eljusson a fogyasztóhoz. Minden egyes alkalommal, amikor egy terméket visszaküldesz egy kiskereskedőhöz vagy gyártóhoz, növeli az ellátási lánc ökolábnyomát. A Reverse Logix adatai szerint 2024-ben csak az Egyesült Államokban a visszaküldési műveletek évente körülbelül 15 millió tonna szén-dioxiddal járulnak hozzá az éves CO2 kibocsátásához, illetve ha túl sok a visszáru, az a depóban is zsúfoltságot és logisztikai terhelést eredményezhet.

A visszaküldések általában új csomagolást jelentenek, akár a fogyasztói, akár az ellátási lánc oldalán, különösen akkor, ha a terméket a készletgazdálkodásba integrálják és továbbértékesítik. Csomagolási hulladék így is keletkezik, de a környezeti terhelés még mindig kisebb, mint a sérült áruk visszaküldésénél, ahol a leggyakrabban megsemmisítik a hibás terméket. 

Bár az online áruházak és az e-kereskedelmi vállalkozások számára szükségesek a visszaküldések, a logisztika az a pont, ahol egy nem fenntartható irányelvekkel működő  csomagküldő cég sokat ronthat a cég fenntarthatósági eredményein. A kontrollálatlan visszaküldés-kezelési rendszer nemcsak gazdaságilag nem kifizetődő, de a környezetre gyakorolt hatása is jóval nagyobb, mint ami egy tudatosan működő cég számára elfogadható. Szerencsére ma már léteznek olyan visszárukezelési vagy ún. fordított logisztikai megoldások, amelyeket lehet használni ennek mérséklésére, illetve a környezetbarát visszárukezelési folyamat biztosítására.

A fordított logisztikai folyamat optimalizálása

Sok vállalkozás és ellátási lánc gyakran több bonyolult logisztikai műveletet végez a folyamat során, holott ennek egyáltalán nem kell így lennie. Valójában a modern technológiai megoldásokkal racionalizálhatók ezek a műveletek, különösen a fordított logisztika. Ezáltal csökken a termékek utaztatása, összevonható a logisztika és a fordított logisztika, így kevesebb üzemanyagot vagy energiát vesz igénybe a művelet. 

Létezik néhány olyan technológiai megoldás vagy funkció, amely ezeket lehetővé teszi – ilyen például az útvonal-optimalizálás, a szállítás és az átvétel ütemezése. Ezek a funkciók gyakran elérhetők a szállításirányítási szoftverekben, melyek kulcsfontosságúak az egyszerű, de fenntartható folyamat biztosításában. Ezeken túl az automatizálás innovatív alkalmazásai és más technológiai fejlesztések is racionalizálhatják a folyamat többi részét a visszáruk kezelésében, nem beszélve az OOH fixpontos csomagfelvevő és -leadó helyek biztosításával, illetve egy olyan csomagszállító cég választásával, mint a DPD, ahol a fenntarthatóság az alapvető üzleti gyakorlat része.

A fenntartható visszárukezelés nemcsak a vállalkozások költségeit csökkentheti, hanem a környezeti terhelést is mérsékelheti, ha tudatos és hatékony megoldásokat alkalmaznak. Az automatizáció és a környezetbarát szállítási lehetőségek mind hozzájárulnak egy fenntarthatóbb jövőhöz. A fogyasztók is értékelik a zöld megoldásokat, így a fenntarthatóság már nem csupán lehetőség, hanem versenyelőny is lehet az e-kereskedelmi piacon.

Gyakran ismételt kérdések:

Miért fontos a fenntartható visszárukezelés?

A visszaküldések jelentős környezeti terhelést okoznak, mivel növelik a szállítások számát és hulladékot generálnak. A fenntartható visszárukezelés csökkentheti ezeket a hatásokat, és segíthet a vállalkozásoknak a fenntarthatósági céljaik elérésében.

Milyen megoldásokkal csökkenthető a visszaküldések környezeti hatása?

A vállalkozások olyan technológiai megoldásokat alkalmazhatnak, mint az útvonal-optimalizálás, az átvételi pontok használata, az automatizált visszaküldési folyamatok vagy a fenntartható csomagszállító cégek választása.

Milyen szerepet játszik a logisztikai szolgáltató a fenntartható visszárukezelésben?

A megfelelő logisztikai partner kiválasztása kulcsfontosságú, mivel egy környezettudatos szolgáltató optimalizálja a szállítási folyamatokat, ami csökkentheti a felesleges fuvarokat, és fenntarthatóbb megoldásokat kínál a csomagkezelésre.