Az online vásárlás robbanásszerű elterjedése nemcsak a vásárlás módját változtatta meg, hanem átalakította a csomaglogisztika világát is. Számtalan új lehetőséggel és kihívással jár az online piac folyamatos növekedése. A kölni székhelyű How.Fm Logisztikai Tréning Központ megkérdezett néhány fontosabb iparági szakértőt, hogy szerintük mik azok a fő trendeket, amelyek meghatározzák a globális futár-, expressz- és csomagküldő szolgáltatók jövőjét 2025-ben.
1. A növekvő csomagmennyiség hatékony kezelése
Az online vásárlás továbbra is a várakozásokat felülmúló sebességgel növekszik. A csomagkézbesítés éves szinten várhatóan 7%-os bővülésével alapvető változások várhatók a logisztikai vállalatok működésében. Ez nem csupán azt jelenti, hogy több csomagot kell kezelni, hanem az infrastruktúra átalakításáról is szól, amely több automatizálással, racionalizált nemzetközi szállítási folyamatokkal, valamint továbbfejlesztett kézbesítési lehetőségekkel jár. Ilyen például a depók automatizáltságának növelése, a partnerségek bővítése, valamint a digitális platformok kihasználása a vámfolyamatok hatékonyabb kezelése érdekében.
2. Bővülő határon, kontinenseken átnyúló e-kereskedelem
A nemzetközi vásárlás ma már egyáltalán nem okoz akadályt, sőt, 2024-ben soha nem látott mértékben nőtt az Ázsiából érkező csomagok száma az olyan kereskedelmi platformoknak köszönhetően, mint a Temu és a Shein. Az uniós adatok szerint tavaly 4,6 milliárd alacsony értékű – 150 euró alatti és jelenleg vámmentes – termék jutott el közvetlenül az európai fogyasztókhoz, ami a 2023-as mennyiség duplája. Az ilyen csomagok 91 százaléka Kínából érkezik – írja a Politico. Ez a tendencia arra készteti a logisztikai cégeket, hogy a vámkezeléstől a kulturális különbségek kezeléséig az egész folyamatban kiemelkedően teljesítsenek. Mivel évente több milliárd csomag lép át különböző országhatárokon, a hatékony vámkezelési folyamatokba való befektetés elengedhetetlen lépés. De kiemelten fontos az átlátható, határokon átnyúló nyomon követést szolgáló megoldások integrálása is, ami magasabb ügyfél-elégedettséget is eredményez.
3. Növekvő vásárlói igény a gyorsabb és lokális kiszállítások iránt
Tovább nőttek az elvárások a kiszállítás gyorsaságával és a visszaküldés kényelmével szemben. A versenytársak 2024-es kézbesítési és visszaküldési jelentése érdekes betekintést nyújt az online vásárlók preferenciáiba. A kutatást 24 országban, 12 000 fogyasztó bevonásával készült felmérés legfontosabb megállapítások között szerepelt, hogy a globális vásárlók 61%-a preferálja a másnapi kiszállítást, de nem hajlandó ezért külön felárat fizetni.
A megkérdezettek az egynapos szállítást sokkal fontosabbnak tartják, mint az elmúlt években, emiatt a futárszolgálatok várhatóan több újítást hajtanak végre, hogy megfeleljenek ennek a követelménynek. Az olyan korábban csak ételszállítással foglalkozó cégek, mint hazánkban a Wolt, Európában pedig a DoorDash, a hagyományos profiljuk mellett egyre több nem ételt forgalmazó cég termékeinek kiszállítását is vállalják. Ezzel párhuzamosan a kiscsomagküldő szolgáltatók is egyre több rugalmas kézbesítési megoldást kínálnak, hogy az ügyfelek gyorsaság iránti igényét teljesíteni tudják.
4. Kézbesítési rugalmasság és Out-of-Home (OOH) fixpontos kézbesítési lehetőségek
Az alternatív kézbesítési helyek térnyerése – a csomagautomaták és csomagpontok – pár év alatt megváltoztatták a csomagok fogadásának módját. A címzettek szeretik ezeket, mert sokkal rugalmasabb a csomagátvétel, miközben a csomagszállítóknak is jó, hiszen az ő leterheltségüket is enyhíti, ha egy-egy csomagponton több csomagot hagyhatnak. 2025-2026-ra várhatóan több mint 20 milliárd csomag fog átfolyni ezeken a kényelmes átvételi pontokon, ami a fogyasztók számára példátlan kontrollt biztosít a kiszállítások felett. Az OOH megoldások ráadásul nemcsak a csomagátvételnél, hanem a visszaküldésnél is rendkívül népszerűek: tavaly minden ötödik európai vásárló már csomagponton vagy csomagautomatán keresztül küldte vissza a termékeket. A több logisztikai szolgáltató által, akár megosztott – például Magyarországon a DPD és az Alzabox – csomagautomata-hálózatokra egyelőre nem csökken a kereslet, sőt, várhatóan még több automata kerül kihelyezésre az Európai Unióban.
5. Innováció az intelligens csomagolásban – valós idejű nyomonkövetés
A valós idejű nyomon követés egyre fontosabb a csomagszállításban, és ez nemcsak a címzett, hanem a szállító cég számára is fontos: növelni tudja az ügyfél-elégedettséget, biztosítja az átláthatóságot, valamit csökkenti az ügyfélszolgálat leterheltségét.
Ma már léteznek olyan okos érzékelők, melyeket kifejezetten arra használnak, hogy a feladott csomag státusztát nyomon kövessék valós időben, sőt, ezek az érzékelők arra is alkalmasak, hogy figyelmeztessék a szolgáltatót az olyan problémákról, mint a hőmérséklet-ingadozás vagy a szállítás közbeni manipuláció. Ez az innováció különösen jól használható az olyan érzékeny áruk, mint a gyógyszerek és a romlandó termékek esetében.
Ezeknek az okos érzékelőknek köszönhető, hogy a csomagok nyomon követése egyre inkább túlmutat az egyszerű helymeghatározás frissítésén, és ma már olyannal is találkozhatunk, melyek távoli hőmérséklet-szabályozással is fel vannak szerelve a romlandó rakományok számára.
6. Környezetbarát és költséghatékony szállítási hálózatok
A fenntarthatóság a DPD-nél nemcsak jól hangzó “buzzword”, hanem nálunk a logisztika kötelező elemévé vált. Így mi is, mint más csomagküldő cégek, támogatjuk az olyan új megoldásokat, amelyek fenntartható jövőt garantálnak. . Amikor a szállítás esedékes az útvonaloptimalizálás szintén segíthet egy kézbesítő cég fenntarthatóságnak a növelésében, különösen akkor, ha a cég (ahogy a DPD is) flottájában egyre több az elektromos jármű. A környezetbarát gyakorlatok iránti fogyasztói kereslet és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó szabályozási nyomás hatására az olyan főbb szereplők, mint a Geopost (a DPD Hungary anyavállalata) is évről évre egyre több elektromos és alternatív meghajtású járművet szerez be.
Talán kevesen gondolnak rá, de a hatékony fordított logisztikai rendszereknek is van szerepe a fenntarthatóságban, méghozzá a visszaküldések kezelésében. Az online vásárlók 41%-a csak olyan kereskedőktől vásárol, amelyek ingyenes visszaküldést kínálnak, ami miatt kiemelten fontos a visszaküldés folyamatának leegyszerűsítése. Az olyan stratégiák, mint a fordított szállítási címkék és a dedikált leadási helyek felgyorsítják a nem kívánt termék visszaküldést, miközben segítik is a cégek fenntarthatósági törekvéseit.
7. Hatékonyabban a mesterséges intelligencia segítségével
A mesterséges intelligencia minden iparágat forradalmasít, ebben a kiscsomagszállítás sem kivétel. A rendelési minták előrejelzésétől a szállítási útvonalak optimalizálásáig és az ügyfélkiszolgálás javításáig az AI előbb-utóbb minden logisztikai művelet szerves részévé válik.
A mesterséges intelligencia legnépszerűbb alkalmazásai jelenleg a kereslet előrejelzése, az útvonal-optimalizálás és az ügyfélszolgálat területén láthatók:
- A múltbeli adatok és a piaci trendek elemzése a kereslet előrejelzéséhez, az erőforrások hatékony elosztásának biztosítása egyre egyszerűbbé válik.
- A mesterséges intelligencia által vezérelt algoritmusok segítenek a leghatékonyabb szállítási útvonalak azonosításában, csökkentve a költségeket és a szállítási időt.
- Az ügyfélszolgálati problémák proaktív kezelésében pedig egyre több cégnél segítenek a mesterséges intelligencia által működtetett chatbotok.
8. Több önvezető jármű és drón, különösen Európán kívül
Bár ez sci-finek tűnhet, de nincs már olyan messze, hiszen az önvezető kézbesítés egyre nagyobb teret hódít, különösen a rugalmas szabályozású régiókban. A korai alkalmazók közé tartozhat Kína, India, Brazília, Mexikó, Ausztrália, az Egyesült Arab Emírségek. Amíg Európában erre még biztosan várni kell, addig az Egyesült Államokban az Amazon Prime Air és a Zipline teszteli a drónok szállítási szolgáltatási lehetőségeit. Az önvezető szállítójárműveket is tesztelik már Kínában és az USA-ban, bepillantást engedve a nem is olyan távoli jövő szállítási környezetébe. A széles körű alkalmazás azonban a megbízhatóság és a terhelhetőség javításán, de elsősorban az olyan kihívások leküzdésén múlik, mint a szabályozási megfelelés, az infrastruktúra készenléte és a közvélemény elfogadottsága.
Gyakran ismételt kérdések:
Az online vásárlás gyors növekedése miatt a csomagszállító vállalatoknak hatékonyabb infrastruktúrát kell kialakítaniuk, például automatizált raktárakat és fejlettebb szállítási rendszereket.
A nemzetközi vásárlások elterjedése miatt a csomagküldő cégeknek hatékony vámkezelési és nyomonkövetési rendszereket kell alkalmazniuk.
A csomagautomaták és csomagpontok rugalmasabbá és fenntarthatóbbá teszik a kézbesítést, lehetővé téve a vásárlók számára, hogy saját időbeosztásuk szerint vegyék át csomagjaikat. Emellett a futárszolgálatok számára is előnyös, mert csökkenti a kiszállítási terhelést.
A logisztikai cégek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a fenntartható megoldásokra, például elektromos járművek használatára és mesterséges intelligencia által optimalizált útvonaltervezésre.