Sokan kérdeztétek már tőlem is, a kollégáktól is, hogy telik egy futár átlagos napja. Ha ennyien kíváncsiak vagytok, szívesen elmesélem, mert minden nap egy új kaland. Én pont ezért szeretem a munkám: egész nap vezethetek, ráadásul minden nap egy csomó új emberrel találkozom.
A reggelem ugyanúgy indul, mint nektek, megszólal az ébresztő a telefonon, kicsit még visszanyomom, hogy szundizzak… De a második szundit már kinyomom és megyek a konyhába, ahol félig nyitott szemmel megcsinálom az első kávém. Gyors zuhany, reggeli, felöltözés, szolid smink – csak pont annyira sminkelek, hogy azt higgyétek, nem is vagyok kifestve -, majd indulás a depóba felvenni az aznap kézbesítendő csomagokat.
A depóban
Általában 5:50-re érek a depóba, 10 perccel korábban ott vagyok, mint ahogy kezdődik a hivatalos munkaidő. Ekkorra már várnak az összekészített csomagok. A berakodás közben elkészül a vonalkódok szkennelése – ez határozza meg az optimális túraútvonalat, és ez segít úgy bepakolni a csomagokat, hogy ne az első cím csomagja legyen leghátul. Ezután a címzettek megkapják az értesítést a csomag aznapi érkezéséről az egy órás időintervallummal.
Én Budapestre vagyok beosztva, így a napi átlagom kb. 80 csomag, de ez függ a szezontól is, karácsony előtt például nem ritka az sem, hogy egy napra száznál is több csomag jut.
A csomag kézbesítése
8-kor már az első címen vagyok a csomaggal. Általában úgy tervezem, hogy a megadott intervallum első felében érkezzek meg a címzetthez. Tudom, hogy akinek viszem, nagyon várja már, amit rendelt. Persze, most is magamból indulok ki, rutinos internetes cipővásárlóként sok tapasztalatom van címzettként. Mindig izgatott vagyok, hogy milyen lesz az, amit netről rendeltem, hiszen nem próbáltam fel, de még csak meg sem tapogattam. Az ilyen csomagot kinyitni extra izgalommal jár, hogy egyáltalán olyan-e a termék, mint amilyennek én otthon a laptop előtt gondoltam. Szerintem más is így van a neten rendelt dolgokkal, ezért igyekszem minél gyorsabban kézbesíteni.
Én az a futár vagyok, aki annak ellenére, hogy a myDPD appban látszik, mikor érek oda, még telefonálok is, hogy kb. 10-15 perc múlva érkezem. Szeretek biztosra menni. Persze még így is előfordul, hogy valaki nincs címen, és ilyenkor újra hívom, hogy mikor ér vissza, érdemes-e megvárnom, vagy jöjjek vissza később.
A pandémia óta többször futok bele olyan helyzetbe is, hogy a címzett home office-ban van, és épp videós hívás kellős közepén érek oda hozzá. Ilyenkor előfordul, hogy a címzett laptoppal a kezében jön ajtót nyitni, és jelbeszéddel kommunikálunk, hogy ne zavarjam meg a hívást. De kézbesítettem már játszótéren és kutyasétáltatás közben is. Az a pár perc, amennyivel ez hosszabb, nekem megéri, majd a következő címnél behozom. A legegyszerűbb viszont az, ha a munkahelyre kéritek a kézbesítést, és van recepciós. Akkor mindig át tudom adni, akkor is, ha ti épp kiugrottatok ebédelni, vagy egy tárgyalás kellős közepén vagytok.
Persze minden igyekezetem ellenére előfordul, hogy a címzett mégsem tudja átvenni a csomagot. Ilyenkor ha telefonon elérem, én is tudom neki módosítani az átvétel helyét vagy idejét, de ő is megteheti a myDPD appon, vagy az e-mailben kapott linken keresztül. Kétszeri sikertelen próbálkozás után a csomagot visszavisszük a depóba, ahol 5 munkanap áll a címzett rendelkezésére, hogy átvegye. Ha addig nem teszi meg, visszaküldjük a feladónak.
A nap végén én is visszamegyek a depóba, leadom a nem kézbesített csomagokat és a felvett visszárut. Csak ezután indulok haza pihenni, hogy másnap újult erővel folytassam ott, ahol ma abbahagytam.