Az előző blogposztban bemutattuk az Out-of-Home (OOH) fixpontos kézbesítés kialakulásának okait, illetve azt, hogy ki és miért választja ezt a szolgáltatást. Ebben a posztban pedig azt vizsgáljuk meg, hogy milyen előnyei vannak az OOH kézbesítésnek.
Ahhoz, hogy megértsd az OOH kézbesítés előnyeit, először is meg kell érteni a kézbesítési folyamatot. Egy online vásárolt póló példáján keresztül – természetesen leegyszerűsítve – bemutatjuk, hogy működik a folyamat. Miután megrendelted a pólót a kedvenc online boltodban, a cég elküldi egy szállítmányozónak, aki összerakja a küldeményt más, ugyanabban a régióban lévő online boltokból érkező megrendelésekkel a kézbesítés helye alapján. Mindez persze hatalmas mennyiségben történik.
Amint ez a szállítmány megérkezik a célvárosba, továbbküldik egy futárcégnek. A futárcég pedig – ahelyett, hogy minden egyes csomagot külön címre kézbesítene -, 20-25 csomagot egyetlen átvételi pontra szállít – ez az OOH lényege.
Pick-up és drop-off (PUDO) pontok, azaz csomagfelvevő és -leadó helyek
A Pick-Up Drop-Off (PUDO) pont volt az eredeti OOH modell lényege, az utolsó láncszem. A kézbesítő cégek partneri kapcsolatot alakítottak ki a kisebb-nagyobb üzletekkel, benzinkutakkal és közértekkel, hogy rajtuk keresztül bonyolítsák le a tranzakciót, vagyis azt, hogy a csomagot a vásárló kezébe adják. A vásárlóknak nem kellett többé otthon ülniük a futárra várva, hiszen az OOH kézbesítés olyan alternatívát nyújtott számukra, hogy bármikor beugorhattak a kiválasztott helyre átvenni a küldeményt.

Csomagautomata
A csomagfelvevő és -leadó helyek limitált nyitvatartási időpontja volt az, ami leginkább előmozdította a csomagautomaták bevezetését. Magyarország az egyik vezető locker „nagyhatalom”, európai szinten a Balti-régió vezet, de nekünk is elég kiterjedt hálózatunk van. Csak hogy számokkal is alátámasszuk ezt az állítást: 2024 márciusában több, mint 5000 csomagautomata volt országszerte – és ez a szám azóta növekedett.
Amint megérkezik a csomag az előre kiválasztott csomagautomatába, a vásárló értesítést kap. A megrendelt csomag a lehető legnagyobb biztonságban van az automatában, mivel csak egy SMS-ben vagy e-mailben küldött számsor vagy QR-kód segítségével vehető át. Ezek a gyakran közterületen elhelyezett csomagautomaták bármelyik napszakban, éjjel-nappal a rendelkezésre állnak, ami eddig nem tapasztalt rugalmasságot biztosít a címzettnek; és ezzel lényegében megszűnik az a veszély, hogy a csomag visszakerüljön a feladóhoz.
Click and collect / üzletben történő átvétel:
A click and collect szolgáltatás – más néven az üzletben történő személyes átvétel -, lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy online rendeljenek és a cég fizikai boltjában vegyék át a vásárolt termékeket. A Covid-járvány idején a lezárások hatása az egekbe repítette ennek az átvételi módnak a népszerűségét: egész pontosan 208%-os növekedést ért el az első hónapokban. A folyamat a szupermarketekkel és az alapvető élelmiszereket árusító boltokkal kezdődött, de a lezárások miatti nyereségkiesés minimalizálása miatt gyorsan elterjedt a nem alapvető árucikkeket forgalmazó üzletek (mint pl. ruhaboltok, kávézók, stb.) körében is.
Bár technikailag ez nem csomagküldés (mivel abban az üzletben történik az átvétel, ahol egyébként is árusítják a terméket), a click and collect a hagyományos vásárlás népszerű alternatívája. Az előre megrendelt áru lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy percek alatt, gyakorlatilag sorban állás nélkül vegyék át az előre kiválasztott termékeket, ami rendkívül meggyorsítja a folyamatot. Ez azt jelenti, hogy a vásárlási szokások tartósan megváltoztak, és sokan élnek ezzel a kényelmes opcióval a Covid-járvány lecsengése után is.
Re-kereskedelem: növekvő tendencia, amelynek gyökerei az OOH-ban gyökereznek
A változó fogyasztási szokásokról szólva mindenképp meg kell említenünk a re-kereskedelmet is, ami évről-évre egyre népszerűbb. Igen, a használt áruk vásárlása és eladása jobban pörög, mint valaha. Ez a trend túlmutat a klasszikus fogyasztók közötti (C2C) tranzakciókon, mivel egyes üzletek bolti kreditet vagy kedvezményeket kínálnak a „visszavásárolt”, már használt áruért. A re-kereskedelem számára tökéletes megoldás az OOH kiszállítás. A biztonságos csomagautomaták és az üzletekben található csomagpontok drasztikusan leegyszerűsítik a folyamatot mind az eladók, mind a vásárlók számára.
Ahhoz, hogy a re-kereskedelmi trend tovább növekedjen, és tovább segítse a körforgásos gazdaság erősödését, a hatékony OOH kézbesítési hálózatok létfontosságúak. Ez a felhasználói élmény fenntartását, egy alaposan átgondolt és hatékony OOH kézbesítési infrastruktúrát jelent.
Kik az OOH mozgatórugói?
A házhozszállítás gyors növekedéséhez hozzájáruló egyik legfontosabb tényező a fogyasztó. Őket a kényelem és a rugalmasság vonzza a leginkább. De nemcsak a fogyasztó az egyetlen érintett szereplő, hanem a kereskedők is. Összegyűjtöttük, hogy kinek lehet előnyös megoldás ez a kiszállítási opció.
Kiskereskedők
Az online kiskereskedelmi versenyben a fizikai üzlettel rendelkező kereskedők is keresik a kitűnés lehetőségeit. A lelkes online vásárlóknak pedig a „hogyan” és „mikor” kapják meg a rendelt árut vált a legfontosabb tényezővé. Ezt szem előtt tartva az OOH fixpontos kiszállítási lehetőség felajánlása segíthet a kiskereskedőknek tovább növelni a befejezett rendelések számát.

Helyi kisboltok
A sarki kisboltok is profitálnak abból, hogy az OOH hálózat részei. Az általuk kiszállított csomagok mennyiségével a boltjuk forgalma, illetve a potenciális új vásárlók száma is megnő.
Mit hoz a jövő az OOH számára?
Az OOH pontok számának megduplázódása az elmúlt egy év során sokat elmond a szolgáltatás sikeréről. Ez a növekedés rávilágít a csomagkézbesítés hibrid megközelítésének szükségességére, miközben a hagyományos házhozszállítás továbbra is ugyanolyan fontos marad.
A 110 000 csomagponttal és csomagátvevőt üzemeltető üzlettel rendelkező Geopost folyamatosan új, innovatív lehetőségeket keres. Például a vásárlók előre lefoglalhatják a helyet a csomagautomatában, ezzel egyszerűsítik a C2C feladást és a harmadik féltől származó kézbesítést. Németországban, Horvátországban és Lengyelországban egyes átvételi pontokon speciális próbafülkéket is bevezettek a kényelem fokozása érdekében. Ezeken a kísérleti helyszíneken a vásárlók fel- vagy kipróbálhatják az online megrendelt termékeiket, és a helyszínen visszaküldhetik a méretben nem jó, vagy nem tetsző tételeket.A Geopostnál a szolgáltatásaink digitális átalakítása révén vezető szerepet töltünk be az OOH piacon. Az olyan szolgáltatások pedig, mint a myDPD, lehetővé teszik a házhozszállítások átirányítását a legközelebbi csomagponthoz. Sőt, a csomagpontkereső útvonaltervezővel is el van látva, így könnyedén tervezhető a választott csomagponthoz a legrövidebb útvonal.