Skip to content

Mi az OOH kézbesítés mozgatórugója?

2025.01.31.

Az Out-of-Home vagy röviden OOH csomagszállítás (amely minden olyan fixpontos csomagszállítási megoldást magában foglal, ami csomagpont- vagy csomagautomata-hálózaton keresztül történik) egyre nagyobb teret nyer Európában. A DPD kiterjedt nemzetközi hálózata egyedülálló lehetőséget biztosít a cég számára, hogy kiaknázza ennek a trendnek az előnyeit. A következő két blogposztunkban olvashatsz azokról a tényezőről, amelyek ezt a rugalmas szállítási lehetőséget ennyire népszerűvé tették, valamint arról is, hogy ez a kézbesítési modell milyen kihívásokkal néz szembe.

Az OOH kialakulása

A 2000-es évek elején induló e-kereskedelem hatására, az egyéni címzetteknek történő házhozszállítások száma növekedésnek indult. Azonban a becsült kézbesítési idő ౼ amely gyakran több órás ablak volt -, és az a tény, hogy a legtöbb ember a szokásos kézbesítési idő alatt a munkahelyén vagy iskolában volt, rávilágított arra, hogy szükség van egy alternatív megoldásra is.

Ez lett az Out-of-Home (OOH) kézbesítés. Ez a csomagszállításnak egy olyan hibrid megközelítése, mely a megoldások széles skáláját kínálja a különféle fogyasztói és üzleti igényeknek megfelelően.

Az online kereskedelem és az OOH csomagszállítás az elmúlt két évtizedben többé-kevésbé egymás mellett, párhuzamosan fejlődtek. Azonban az okostelefonok térnyerésével, az online vásárlás népszerűségével, illetve azzal, hogy egyre többet vagyunk úton, a csomagszállítás is egyre komplexebbé vált. Egyre több csomag járja a világot, és egyre kevesebben vannak otthon, akik átvehetik azokat. Így érthető, hogy az OOH szolgáltatás volt az egyik leginkább növekvő szegmens a DPD Hungary anyavállalatánál, a Geopostnál is.

Míg a házhozszállítás továbbra is kedvelt alapszolgáltatás, az OOH csomagszállítás évről évre egyre népszerűbb. Ma már az európai online vásárlók 44%-a választja azt az opciót, hogy a csomagot csomagponton, üzletben vagy csomagautomatából veszik át. Ennek eredménye, hogy az OOH kézbesítési hálózat és szolgáltatások nem csak folyamatosan bővülnek, de a piaci pozíciójuk is egyre erősebb.

Mi az OOH kézbesítés mozgatórugója?

Ez a szolgáltatás azonban nem csak az igényvezérelt vásárlói magatartás kiszolgálásáról szól, hiszen az OOH kézbesítés szinte észrevétlenül épült be a mindennapi életünkbe. Ez egy hatékony megoldás a fejlődő postai hálózatok és a hagyományos kiskereskedelmi területek számára is. Mivel ma már az online vásárlók 26%-a a kiskereskedelmi csomagpontokon veszi át a csomagját, míg további 25%-uk a csomagautomatákat választja, az OOH rugalmas és költséghatékony modellje tökéletesen ki tudja szolgálni a C2C (fogyasztótól fogyasztóig) piacot is.

A Z generáció – azaz az okostelefonnal felnövő generáció – egy másik kulcsfontosságú mozgatórugó az OOH fejlődésében. Az ő igényeiket (könnyel elérhető, hatékony, fenntartható) is tökéletesen kiszolgálja, így nem meglepő, hogy 82%-uk jelen van a C2C piacon – szemben a hagyományos online vásárlók 72%-ával.

Figyelemre méltó, hogy a Z generáció 46%-a használja rendszeresen az OOH szolgáltatást (csomagautomata vagy üzletben található átvételi pont), és 54%-uk több kézbesítési helyet is igénybe vesz.

Az OOH kézbesítést használók legfőbb adatai:

  • Európában az online vásárlók 44%-a választja az OOH kézbesítést
  • 56% már mobilról vásárol
  • 38% már több mint 10 éve vásárol online.
  • 61% aktívan keresi az akciókat és a leértékeléseket