Sokan vagyunk (igen, magamat is beleszámítom 🙂), akik minden évben várják a nagy bevásárlás napját, a Black Fridayt, azaz a Fekete Pénteket. Szerintem nincs olyan ember az országban, aki ne tudná, mi az, mégis kevesen tudják, mikortól használjuk ezt a szót a novemberi nagy bevásárlásokra.
A Black Friday a Hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely igazából a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. A kifejezés 1966-ban keletkezett, de csak a 2000-es években vált általánossá. Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án találkozhattunk igazi Black Friday elnevezésű akciókkal, melyek lényege, hogy átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak, melyek összesen csak egy napig érvényesek.
Ma már szinte egész novemberben “Fekete Péntek” akciók vannak, de az igazi akkor is marad a Hálaadás utáni péntek. Nem tagadom, hogy ezt a napot én is izgatottan várom, azonban ma már sokkal tudatosabban állok hozzá, mint pár évvel ezelőtt. Próbálok “zöldebben” és környezetkímélően élni, ezért úgy gondoltam, hogy ezek a tanácsok talán nektek is jól jönnek, hogy ne verjétek magatokat aránytalanul nagy kiadásokba 🙂
Ne vedd meg csak azért, mert akciós
Tudom, tudom, a nagy piros százalékjelek engem sem hagynak hidegen, de ne vegyél meg valamit csak azért, mert akciós. Gondold át, hogy valóban szükséged van-e egy tizedik kék farmerre, vagy van már a szekrényben egy majdnem ugyanolyan. Gondold át, hogy tényleg hordani fogod-e a piros ruhát, ami most háromezer forinttal olcsóbb, vagy igazából a piros nem is a te színed, de “hátha egyszer jó lesz”. Ha csak a vásárlás izgalma hajt, gyakran előfordul, hogy mire megjön a rendelt ruha, már nem is vagy annyira lelkes, és inkább visszaküldöd.
A visszaküldéssel persze nincs baj, leszámítva a dupla karbonlábnyomot. Tudjátok, hogy nekem mennyire fontos a környezetvédelem, ezért inkább azt javaslom, hogy ha bizonytalan vagy, vagy nincs is igazán szükséged arra, amivel telepakoltad a virtuális bevásárlókosarad, inkább ne vedd meg.
Zöldebb rendelés
Ha online rendelsz, próbálj olyan webshopot keresni, ahol több terméket is meg tudsz egyszerre venni. Ez két szempontból is jó: a pénztárcád is örül majd, hogy csak egy szállításért kell fizetni, és a környezet is, hiszen az egy út jóval kisebb ökológiai lábnyommal jár, mintha minden egyes terméket külön-külön futár vinne házhoz.
Ráadásul ha már akciós, akkor próbálj nagyobb kiszerelést venni mindenből, ilyenkor érdemes nagy mosószert, több literes öblítőt, és egyéb multipakkokat vásárolni, mert ha kiszámolod, az egységár szinte minden esetben kedvezőbb, mint a kis kiszereléseknél. Pláne, ha még akciós is! A hab a tortán, hogy a csomagolóanyag is kevesebb, amiért újabb zöld pont jár. Ha pedig nem rendelted túl magad, és tényleg csak a fontos dolgokat vetted meg, válassz egy lakhelyedhez közeli csomagpontot, ahova munka után kis testmozgásként el is tudsz sétálni.
Boltválasztás
Senkit nem akarok lebeszélni a Black Friday akciókról, viszont rendkívül fontos a tudatosság a boltválasztásnál is. Mindig ellenőrizd, hogy a webshop megbízható-e. Nézd meg, hogy milyen véleményeket írtak a korábbi vásárlók, hol van a székhelye, visszaküldheted-e a terméket, ha mégsem lesz jó a méret, stb.
Vásárlás előtt olvasd el a GYIK-et és az ÁSZF-et, akkor is, ha nem ez a legizgalmasabb része a vásárlásnak. Ha pedig gyanúsan olcsó az ár, nézd meg, hogy fel van-e tüntetve az eredeti ár, és hogy mennyi volt az elmúlt 30 napban a legalacsonyabb ár. Ha ez nincs ott, kezdj el gyanakodni, mert ezt 2022 óta EU-s jogszabály írja elő, intő jel, ha erre nem figyelnek. Ha máshol ez a termék jóval drágább, szintén kezdj el gyanakodni, még mielőtt gondolkodás nélkül azonnal megvennéd. Egy kis utánajárás soha nem árt.
Ha viszont minden rendben az adott bolttal, és tényleg csak egy jó akciót fogtál ki, akkor vedd meg, hiszen erről szól a Black Friday 🙂