A DPD Hungary anyavállalata, a Geopost 2024-ben ismét bebizonyította, hogy a kihívásokkal teli globális gazdasági környezetben is képes növekedni és innovatív újdonságokat bevezetni. A múlt évben a vállalat világszerte több, mint 2 milliárd csomagot kézbesített, miközben fokozta jelenlétét a nemzetközi, speciális és out-of-home szegmensekben is. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségüket jól mutatja, hogy immár harmadik éve folyamatosan csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását, miközben digitális és robotizált megoldásokkal formálják a jövő logisztikáját.
Értékesítési volumen
Geopost nemrég közzétett 2024-es eredményei jól mutatják a cég sikereit. A vállalat világszerte összesen 2,138 milliárd csomagot kézbesített, ami 2,3%-kal haladja meg a 2023-as mennyiséget. Ez a szám különösen figyelemre méltó, tekintve, hogy ez naponta átlagosan több mint 8 millió csomagot jelent a Geopost hálózatában. A növekvő csomagmennyiséghez mérten az árbevétel is emelkedett: 2024-ben 15,838 milliárd eurót ért el a cég, ami 1%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A pénzügyi eredmény szintén kedvezően alakult: 614 millió eurós nyereséggel a vállalatnak sikerült túlszárnyalni a 2023-as eredményeket.
A sikerhez több tényező is hozzájárult, kiemelkedő volt azonban az OOH (out-of-home, a házon kívüli vagy alternatív kézbesítési helyre történő kiszállítás) hálózat bővítése, illetve a növekedés a speciális és nemzetközi kézbesítések terén:
- Az out-of-home hálózat: Az out-of-home átvételi helyekszáma 25%-kal növekedett, ami azt jelenti, hogy Európában 128 000 Pickup ponttal bővült a hálózat – ezek közül több mint 30 000 csomagautomata.
- Nemzetközi kézbesítés: Az Európán belüli kézbesítés 6,7%-kal növekedett a 2023-as adatokhoz képest.
- Speciális szolgáltatások: folyamatos fejlesztés az élelmiszer-szegmensben, pl. Wine Logistics és a Geopost hőmérséklet-szabályozott szolgáltatása, a Passive Cooling, melynek köszönhetően a szektorban 23,8%-os volumen növekedést ért el.
A Geopost 2024-ben is következetesen folytatta a környezetbarát működést elősegítő fejlesztések bevezetését. Az elmúlt év során jelentős lépéseket tett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a fenntartható technológiák bevezetésére: mind a flotta korszerűsítése, mind az alternatív energiaforrások használata hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat tovább mérsékelje az ökológiai lábnyomát.
- 2024-ben 5,4%-os CO2 csökkenést ért el az előző évhez képest, ami 1,73 millió tonna szén-dioxidnak felel meg.
- Folytatták az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek beszerzését, 2024 végére ezek száma már átlépte a tízezret, ami a Geopost kézbesítő flottájának 15%-át jelenti.
- 2024-ben a Geopost közúti szállítási kilométereinek 16,3%-át alternatív energiaforrások felhasználásával teljesítette.
Természetesen a digitális és technológiai fejlesztések sem maradhattak el, melyek még hatékonyabbá és rugalmasabbá tették a cég működését. Az adat alapú döntéstámogatás, a mesterséges intelligencia és az automatizáció hatékony alkalmazása egyaránt hozzájárult a szállítás optimalizálásához, illetve a felhasználói élmény javításához.
- Az úthálózat és az autóflotta kapacitásának optimalizálása a rendelkezésre álló adatokés az AI felhasználásával: először a Chronopostnál (a Geopost csoport francia vállalata), majd az év folyamán Spanyolországban és Németországban is bevezették az új rendszert. Az eszköz a belföldi és a határokon átnyúló fuvarozási műveletek optimalizálásával jelentősen csökkentette a költségeket és hatékonyabbá tette a logisztikai folyamatot.
- A myDPD alkalmazás folyamatos fejlesztése: 2024 végén már 31 millió felhasználó regisztrált a felületre.
- A helyi kkv-k segítése a Singular bevezetésével Olaszországban, Spanyolországban és Horvátországban: A Singular a Geopost által indított digitális platform. Nem hagyományos piactér, hanem egy digitális kirakat, ahol a vásárlók felfedezhetik a helyi kkv-k termékeit. (A vásárlás a kereskedők saját weboldalán történik, így a Singular nem vesz részt a tranzakcióban.)
- A robotizáció terén is beszámolhattak innovációról: 2024-ben autonóm kézbesítő robotokat vezettek be az Egyesült Királyságban.
„A kihívásokkal teli és bizonytalan gazdasági környezet ellenére 2024-ben sikerült úgy növekednünk, hogy nyereséggel zártuk az évet.” – számolt be Yves Delmas, a Geopost vezérigazgatója az eredményekről. – “Ez leginkább a szigorú költséggazdálkodásnak köszönhető. Fenntartottuk a B2B és B2C bevételek kiegyensúlyozott arányát, jól reagáltunk az OOH szegmens dinamikus növekedésére, illetve az élelmiszeripari logisztika igényeire. A Geopost évek óta sikeresen fejleszti ezeket a szolgáltatásait. A 2024-es évben tovább bővítettük Európában a csomagautomata-hálózatunkat, illetve a határokon átnyúló OOH csomagpontok kialakítását is.”

Yves Delmas, Geopost vezérigazgató
Forgalomnövekedés a nehezedő gazdasági helyzet ellenére
A továbbra is bizonytalan globális gazdasági környezet ellenére a Geopost 2024-ben 15,838 milliárd eurós összértékesítést könyvelhet el, ami 1%-os növekedést jelent 2023-hoz képest. A fogyasztói kiadások lassú, de fokozatos élénkülése – amelyet részben az év második felében lassuló infláció is támogatott – hozzájárult az üzleti tevékenység stabilizálásához.
A négy fő európai piac (Németország, az Egyesült Királyság, Franciaország és Olaszország) az összes értékesítés 68%-át tette ki 2024-ben, tartós növekedést Franciaországban (4%) és Németországban (1,5%) tapasztaltak. Néhány ország pedig az előző évekhez képest ért el kiugró növekedést, ezek Lengyelország (18,3%), Portugália (12,0%) és Írország (9,0%) voltak.
2024-ben a beruházások összege 402 millió eurót tett ki, amely főként a szortírozási kapacitás, az IT, a csomagautomataés a flotta villamosítási infrastruktúrájára irányult.